springstaartjes

Plaats hier tips die je met andere liefhebbers wilt delen.
Any tips which you want to share with others, you can place them here.

Moderators: anton, Stiko, Moderators

springstaartjes

BerichtDoor RobK op 12 Okt 2008 22:37

Heb er in het verleden al eens een artikeltje in de Phasma en PSG newsletter geschreven maar wilde toch nog eens aan de hand van een paar foto's duidelijk laten zien wat een goed werk springstaartjes bij schimmel kunnen verrrichten.

Zo zag mijn bakje met eitjes van de Anchiale stolli uit. De eitjes had ik week van de tevoren geincubeerd in het bakje.
Als je goed kijkt kan je de springstaartjes zien die ik er bij gedaan vlak voor ik de foto nam.

Afbeelding

Hier een foto na 24 uur. Zoals je kunt zien is de schimmel al bijna geheel verdwenen.

Afbeelding

En dit is het bakje na 2 dagen. De schimmel is totaal verdwenen. De springstaartjes hebben hun werk dus prima gedaan.
Ze blijven gewoon in het bakje daar ze de eitjes verder niet aantasten.

Afbeelding
RobK
Site Admin

Re: springstaartjes

BerichtDoor sam.B op 13 Okt 2008 12:53

wat een resultaat... en al na 2 dagen! :18: :18:
maar hoeveel doe je er zoal in rob?
en hoe krijg je die kleine beestjes in een krekelbakje waar de eitjes in liggen zonder dat er ontsnappen?
Hét Nederlands-talige en specifieke Phyllium forum!

http://www.phyllium.be
Afbeelding
sam.B

BerichtDoor Basz op 13 Okt 2008 17:41

Jep, ze doen hun werk zeker goed!
Ik doe er meestal een stuk of 5 in, als ik een beetje vieze lucht ruik. De volgende dag is dat dan weg. Maar als je echt flinke schimmel hebt, zoals Rob, dan moet je er wel een stuk of 20-30 in doen. Maar als je eenmaal een lopende kweek hebt, mis je die 30 echt niet!

Het krekelbakje moet je gewoon tape over de gaatjes doen. Misschien dat er toch nog een paar ontsnappen, maar dat is niet zon ramp. Verder gewoon compost erin doen, een paar springstaartjes (zitten meestal al in het compost, maar pak anders eens een beetje aarde uit een van je terraria, daar zit meestal zat in) en maak het goed vochtig! Ik houd hem meestal onder de kraan, laat hem 10-20 seconden staan en giet dan het overtollige water weg. Dan strooi je er wat visvlokken in, niet teveel, en leg je er 1 kattenbrokje in. Na 1 week zie je al flink wat bewegen en dan kun je er wat meer visvlokken in doen en 2-3 kattenbrokjes. Op een gegeven moment heb je echt heel veel, dan leg je er 5-6 kattenbrokjes in, strooit goed wat visvlokken, en dit houd je zo. Dan kun je gewoon een beetje grond uit het bakje pakken en als je dan blaast, kun je ze zo bij je eitjes e.d. zetten. Verder houdt de grond flink wat vocht vast, dus je hoeft niet vaak te spuiten.

Dit is al weer een veel te lang verhaal op die 2 vragen, maar hopelijk is het wel duidelijk voor iedereen.

Succes met de kweek :P
Afbeelding

Heeft: PSG 2 - PSG 44 - PSG 85 - PSG 118 - PSG 122 - PSG 248 - PSG 272 - PSG 290 - PSG 297 - PSG 299
Archispirostreptus gigas - Achatina fulica - Sphodromantis Lineola - Hierodula membranacea
Basz

BerichtDoor RobK op 15 Okt 2008 10:50

Een kweekbakje springstaartjes, zoals je ze koopt, bestaat uit een beetje aarde en een laag boomschorsstukken. (zoals je ze in een tuincentrum kunt kopen)
Als ik springstaartjes in een bakje wil doen pak ik gewoon een stukje boomschors met een pincet en klop dit af boven het bakje met eitjes.
Ik tel nooit de springstaartjes die ik erbij doe. Zijn het er veel is de schimmel snel verdwenen. Zijn het er maar een paar dan duurt het een paar dagen voordat de schimmel verdwenen is.
Er zullen er altijd wat uit het bakje springen. Dit is geen ramp. Ze zijn zo klein dat je ze toch niet ziet en in een droge kamer zullen ze snel sterven.
Ik voer ze met springstaartenvoer dat ik bij dutch-rana koop, waar ik ook de springstaartjes koop.
Af te raden is de kweek met een champignon voeren. Het wordt goed gegeten door de springstaartjes maar op den duur onstaat een dikke slijmerige laag onder in je bakje waardoor je kweek verloren gaat. Verder vergroot het de kans op mijt in je kweek waardoor je kweek ook verloren gaat.
Ik zelf hou mijn kweek niet zo nat als Bas. Ik gebruik cocopeat en sproei het verder nooit meer. Doordat het bakje nauwelijks ventilatiegaatjes heeft blijft het geheel vochtig genoeg.
RobK
Site Admin

BerichtDoor matteke op 15 Okt 2008 19:16

Ik ben begonnen met een krekelbakje. Nu zitten ze in een 1 liter emmer. Gewoon wat kattenbrokjes erbij en ze kweken maar. In elk terra gooi ik in het begin wat springstaartjes + de cocopeat bij en dan vermenigvuldigen ze zich snel. Mijn eierbakjes bestaan volledig uit de substraat van de springstaartjes en de springstaarjes zelf.
matteke

BerichtDoor sam.B op 15 Okt 2008 20:32

ik heb vandaag ook springstaartjes gekocht voor al mijn beschimmelde eitjes.
hopen dat ze ook zo goed eten als die van robk :09:

Afbeelding
sam.B

BerichtDoor sam.B op 16 Okt 2008 19:11

matteke schreef:Ik ben begonnen met een krekelbakje. Nu zitten ze in een 1 liter emmer. Gewoon wat kattenbrokjes erbij en ze kweken maar. In elk terra gooi ik in het begin wat springstaartjes + de cocopeat bij en dan vermenigvuldigen ze zich snel. Mijn eierbakjes bestaan volledig uit de substraat van de springstaartjes en de springstaarjes zelf.

zijn hondenbrokken ook goed om te voeren?
heb namelijk geen katten... enkel een hond :09:

Afbeelding
sam.B

BerichtDoor ortep2000 op 16 Okt 2008 19:58

Ik heb me indertijd een kweek springstaartjes aangeschaft(idee Rob K.)
om schimmel te voorkomen.Het bakje met de kweek zit nog steeds vol,de rest van mijn bakken nu ook!!!! :18:
Overal waar aarde in zit,zitten ook springstaartjes.Ook in mijn salamander-
bakken,zelfs in mijn bakjes met keukenpapier!! :17:
Petro
psg1,psg9,psg 105,psg37,psg84,psg144,psg 18,
psg272,psg289,psg 101,psg 230 en psg 72.
ortep2000

BerichtDoor matteke op 16 Okt 2008 21:01

Hondenbrokken lijken mij ook goed. Vissenvoer, beschimmeld brood (bij mij in 1 maand helemaal weg), eigenlijk alles wat een beetje schimmeld xD
matteke

Terugkeren naar Tips